S
Mülakat Hakkında Genel Bilgiler
Mülâkat; aday personel ve işveren arasında işin gereklilikleri ile adayın niteliklerinin karşılaştırıldığı bilgi alışverişi sürecidir.
Mülâkatlar hedef aldıkları konular açısından;
- Mesleki yeterlilik mülâkatı
- Kişilik ve davranış belirleyici mülâkat
- Kurum kültürüne uyum mülakâtı gibi çeşitlendirilebilir.
Mülâkatlar yoğunluk açısından;
- Bire-bir mülâkat
- Panel mülâkat gibi de çeşitlendirilebilir.
Mesleki mülâkatlarda; adayın mesleki açıdan yeterlilikleri incelenmektedir. Başvurulan pozisyonun gerekleri ile adayın nitelikleri karşılaştırılır.
Mülâkatlarda aranan özellikler çeşitlendirilebilmekle birlikte genel olarak aşağıdaki gibidir:
- Analitik düşünce
- Problem çözme yeteneği
- Özgüven ve motivasyon
- Takım çalışması ve yazılı ve sözlü iletişim becerileri
- Kendini geliştirme ve öğrenmede isteklilik
- Samimiyet
- Profesyonel olmaya yatkınlık
- Liderlik ve insiyatif alabilme yetisi
- Esneklik
- İş için gerekli donanım becerisi
- Sunum becerisi
- Dürüstlük
- İş ahlâkı
Mülâkat sonrasında adayın değerlendirileceği durum sadece olumlu yada olumsuz şeklinde olmayabilir. Bazen adayın özellikleri işyerindeki başka pozisyon için daha uygun olabildiği yada adayın başvurduğu pozisyonun çok üstünde özelliklere sahip olduğu durumlarda gözlenebilmektedir. Böyle durumlarda değerlendirmeyi yapan işyeri tarafından adaya bilgilendirme yapılır ve adayın başvurduğu pozisyon değiştirilebilir. Bu değerlendime adayın kurumda daha verimli olması açısıdan önemlidir.
Mülâkatlar işveren odaklı gözükse de ayrıca adayın başvurduğu pozisyonun gereklerini yerine getirip getiremeyeceğini saptaması açısından önemlidir. Bu nedenle mülâkat esnasında adayın da işyeri yöneticisine alacağı sorumluluklar, haklar, kurumun beklentileri vb. gibi sorması gereken sorular olabilir. Sorular çok uzan tutulmadığı sürece adayın bilgi talebi kurum tarafından olumlu karşılanmaktadır.